Het Grote Feest

Natuurlijk streef je naar perfectie, ik ben niet voor niets schooljuf geweest. Iedere docent bereidt zijn les tot in de perfectie voor, dat de werkelijkheid anders is, weet je. Door te streven naar perfectie bereik je kwaliteit.
Zo zijn de voorbereidingen van het Grote Feest ook geweest en uiteraard liep alles anders ...
Nooit gedacht dat ik zoveel mensen Bij Jacobus zou ontmoeten, dat ik zoveel mooie cadeaus en zoveel financiële bijdragen zou krijgen en vooral: dat ik van zoveel prachtige optredens zou genieten.
Vaak had ik tranen van ontroering in mijn ogen en 1 keer biggelden ze zelfs over mijn wangen. Wow, wat een feest, om nooit te vergeten.

Hieronder een kleine impressie via films en foto's. Eerst een minifilmpje waarin Thomas iets lekkers maakt:



De koek blijkt trouwens heerlijk en is helemaal opgegeten. Dank je Thomas!

Vanaf 4 uur waren we bezig met het inrichten van de feestruimte: het café waar de ontvangst plaatsvindt, de gang naar de filmzaal waar het buffet wordt ingericht, de keuken waar de Haute Cuisine Catering verzorgd wordt en de filmzaal waar alle culturele festiviteiten plaats vinden. In de keuken is het een drukte van belang.
Om ongeveer 7 uur begint het café vol te stromen en heb ik ogen, oren en handen te kort om iedereen te verwelkomen.



De spanningen in de keuken waar vele helpende handen aan het werk zijn, lopen op. Om half 8 willen we het buffet openen en Gerrit kijkt al om de hoek van de deur: "Waar blijft die hap?" Bekijk de foto's:



Eindelijk, even over half 8, vindt de Buffetmeester dat het kan gebeuren. Ik open het buffet en wij vallen meteen aan:



We krijgen later veel complimenten: de erwtensoep en de quiches zijn favoriet, vooral de quiche met de witlof.
Na het eten vertrekken we richting Filmzaal. Zelf heb ik een programma voorbereid maar tot mijn grote verrassing hebben anderen dat ook gedaan!

Jaap Bakkelo, directeur van het Zernike College zit samen met Marijke in het Smartlappenkoor EELSK en ze hebben een prachtig lied ingestudeerd, "Ach Regientje de rozen zullen bloeien":



Ton en Liesbeth presenteerden een heel persoonlijke verjaardagsboodschap met film en gedichten. Ton begint de voorstelling rond zijn film Victor's Lament:



en Liesbeth draagt gedichten voor die ze uitzocht bij Victor's Lament en die passen bij het Groninger land:



En dan komt Selma Selmarella, un peu nerveux, want ze heeft nauwelijks tijd gehad om te oefenen, maar met haar prachtige performance verovert ze direct de hele zaal:



Het "Wiegenlied":



En "De 3 Gelieven":



Hieronder zie je een fotoreportage van de hele avond, 'Van alles wat':



Langzaam naderen we het eind van de avond maar de klapper "Vuurzwaaien" hebben we nog niet gehad. Om 22.15 uur gaan Thomas en Félice naar buiten om te kijken hoe het eruit ziet.
En ja hoor, glunderend komen ze terug: het is droog, de plek ziet er goed uit en om half 11 wordt het publiek verzocht naar buiten te komen.



Na het vuurzwaaien heb ik mijn wensballon opgelaten die ik gekregen had van ... , ja van wie ook maar weer? Ik wenste me een sprookjestuin maar er werd direct geroepen dat als je je wens hardop zegt, die niet uit zal komen. We wachten af, volgend jaar, volgens mij komt die wens wel uit!
Hieronder volgen 2 fotoreportages en een film van dat moment.

Wensballon 1:


Wensballon 2:


En hier de film:



Rest mij nog de mensen van het Dorpshuis te bedanken voor hun hulp en inzet bij de voorbereidingen, met name Be Wierenga en Gerda Frankes en wat de techniek betreft Bert-Jan Huizing, onze 'geluidsman'. Zij kwamen vaak naar Jacobus om onze problemen aan te horen en een oplossing te bedenken.
Maar natuurlijk ook al die mensen die op de avond zelf veel werk verricht hebben om de avond onvergetelijk te maken, dank je wel!